poniedziałek, 16 stycznia 2012

Pełnoziarnista pizza z podgrzybkami

Mój mąż tak kocha pizzę, że musiałam znaleźć i wypróbować jakąś zdrowszą wersję :)
Dzięki leśnym grzybom i zapasom jakie robią nam rodzice, powstała aromatyczna pizza. 
Mąż troszkę sceptycznie patrzył na składniki gdy leżały już pokrojone i podsmażone ( i pytał tylko to będzie na tej pizzy...?), a ciasto nadal wyrastało.
Efekt ku zdziwieniu okazał się znakomity. Oceńcie sami ?!


Składniki na ciasto podaje na dwie pizze. Ciasto po wyrośnięciu dzielę na połowę. Z jednej porcji wykonuje poniższą pizzę a drugą połowę wkładam do zamrażalnika. Przyda się kiedy będę miała leniwy dzień i nie będzie mi się chciało wyrabiać ciasta.

składniki na ciasto: (na dwie pizze)
  • 200g mąki pszennej typ 550
  • 200g mąki pełnoziarnistej (u mnie Lubella Pełne Ziarno)
  • 300 ml ciepłej wody
  • 3 łyżki oliwy z oliwek
  • 1 opakowanie suchych drożdży
  • 1 łyżeczka cukru pudru
  • 1 łyżeczka soli

Do miski wsypujemy pełnoziarnistą mąkę i przesianą pszenną. Dodajemy pozostałe suche składniki, oraz olej, mieszamy łyżką dolewając stopniowo ciepłą wodę. Następnie wyrabiamy ciasto ok 15-20 minut aż będzie nam odchodziło od ręki. Miskę przykrywamy folią spożywczą lub ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok 30-40 min do wyrośnięcia, aż podwoi swoją objętość. Gdy ciasto nam wyrasta możemy przygotować farsz do pizzy.

Farsz:
  • 200g surowych mrożonych podgrzybków
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 szalotka
  • 1 łyżka masła i oliwy
  • 60g żółtego sera
  • 60g oscypka
  • parmezan do posypania
  • suszone płatki chili
  • pieprz i sól
Grzyby rozmrażamy, dokładnie myjemy. Kroimy w dość spore paski. Na patelni rozgrzewamy masło z oliwą na której podsmażamy posiekany czosnek ok. 2 min. Dodajemy pokrojone grzybki i smażymy ok 5 min. Doprawiamy do smaku solą, pieprzem oraz płatkami chili, odstawiamy.
Żółty ser ścieramy na tarce jarzynowej a oscypek kroimy w plastry a następnie na cztery części. Szalotkę kroimy w krążki.
Gdy ciasto podwoi już swoją objętość wyjmujemy je z miski i dzielimy na połowę. Jedną zawijamy w folię i mrozimy. Drugą wałkujemy na wielkość naszej blachy (u mnie 35cm). Ciasto układamy na posmarowanej oliwą i oprószoną odrobiną mąki formie. Na cieście układamy wszystkie składniki, na koniec posypując tartym parmezanem. Pizzę odstawiamy ponownie w ciepłe miejsce na ok 15 min do wyrośnięcia. 
Piekarnik nagrzewamy do 220 stopni. 
Pizzę po wyrośnięciu pieczemy 15 minut.


Smacznego !!!

8 komentarzy:

  1. Popieram pizze na pełnoziarnistym spodzie. Swoim wpisem przypomniałaś mi, by taką znow przygotować :) A ciasto zamrażasz? Ciekawe - ja też wypróbuję :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Escapade Gourmande: zamrażam ciasto i czasem powiem szczerze jest smaczniejsze niż takie nie mrożone. pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. Z oscypkiem! Super sprawa!

    OdpowiedzUsuń
  3. Taka pełnoziarnista pizza jest nawet lepsza niż zwykła. A Twoja wersja z grzybami- pycha!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciasto mmm idealne.. a składniki? Iście góralskie bym rzekła;) Jadłam kiedyś w swojskiej pizzeri cos podobnego.. to była poezja, podana z kwaśną śmietaną i szczypiorem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myślę że wersja z kwaśną śmietaną byłaby równie smaczna. Ja wybrałam tą mniej kaloryczną :) pozdrawiam

      Usuń
  5. Na pełnoziarnistym spodzie jeszcze nie próbowałam. Z grzybami tym bardziej. Spróbuję się weekendowo przełamać. 3maj kciuki!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję bardzo wszystkim za komentarze.
Jeśli Ci się podoba zapraszam częściej.